Virksomhedsdagen 2006
Fra forretningsmodel til aktieinvestering – fokus på selskabernes forretningsmodel og deres virksomhed som investeringsobjekt. Boston Consulting Group sætter den akademiske scene og efter 16 danske selskabspræsentationer runder svenske Trelleborg dagen af.
Program
Præsentationerne gennemføres parallelt i fire foredragssale i løbet af dagen. Dagen indledes med fællespræsentation, hvor årets gennemgående tema: Fra forretningsmodel til aktieinvestering bliver perspektiveret ved de internationale managementkonsulenter Boston Consulting Group. Der afsluttes med en præsentation af et udenlandsk large cap selskab med en investeringscase tæt knyttet til forretningsmodellen: Trelleborg.
NB! Både D/S Norden og Keops aflægger kvartalsregnskab den 30. maj.
|
For uddybende tekst om de enkelte selskaber se nedenfor.
Selskabspræsentationerne vil have en varighed af 45 min. inklusive spørgsmål – med vægt på dialog med tilhører og moderator (analytiker) omkring selskabernes forretningsmodel og deres investeringscase.
Selskaber og moderatorer
ALK-Abelló
Adm. dir. Jens Bager
ALK-Abelló (tidligere Chr. Hansen Holding) er en rendyrket farmaceutisk virksomhed inden for allergibehandling.
* Hvordan ser konkurrencesituationen ud om 3-5 år?
* Vil store farmaceutiske selskaber entrere markedet for allergivacciner?
* Hvordan ser truslen ud mht. til nye koncepter for behandling af græsallergi og andre vigtige allergier?
* Hvor mange allergikere er egnede til behandling med Grazax i Europa, USA og Japan?
Moderator:
Henrik Simonsen, SEB Enskilda
Ambu
Adm. dir. K. E. Birk
Udvikler, producerer og markedsfører diagnostisk og livreddende udstyr til hospitaler og redningstjenester.
* Nedskæring af tilskud til sundhedssektoren i Europa – hvilken betydning har/får det for sektoren i de kommende år?
* Hvorledes vil Ambu positionere sig i en konsolidering af markedet for engangsartikler?
* Hvilke faktorer bliver afgørende for sektorens og Ambu succes i de kommende år – f.eks. produktion i Asien?
Moderator:
Marlene Brøndberg, ABG Sundal Collier
BoConcept Holding
(Denka Holding)
Adm. dir. Viggo Mølholm og koncerndir. Hans Barslund
Internationalt salg af moderne møbler gennem BoConcept butikker og studier.
* Fra møbelproducent til konceptholder og international logistikvirksomhed.
* Hvor, hvordan og hvor hurtigt skal BoConcept franchisekæden med p.t. 150 butikker ekspandere?
* Hvordan skal visionen om BoConcept som et førende, globalt brand inden for boligindretning virkeliggøres?
* Kan vækst ske profittabelt – eller er vækst nøglen til øget profitabilitet?
Moderator:
Jesper Ilsøe, DDF
Boston Consulting Group
Lars Terney og Bent Dyhre Hansen, begge VP & Director
Boston Consulting Group vil åbne Virksomhedsdagen med at udstikke linjerne for
virksomheders strategiprocesser samt give eksempler på, hvad BCG anser for
best practice på området. BCG vil desuden give sit bud på, hvordan man som ekstern analytiker eller investor bedst vurderer en virksomheds strategi og forretningsmodel.
Boston Consulting Group er et internationalt konsulentfirma inden for strategi og management consulting, hvis mission det er at hjælpe førende selskaber med at skabe og opretholde konkurrencefordele.
Brdr. Hartmann
Michael Lyng, CFO
En af verdens førende virksomheder inden for produktion og salg af støbepapemballage.
* Er 2007 året hvor de strategiske investeringer i Nordamerika vil give overskud, og hvad hvis ikke?
* Hvilke drivers vil fremadrettet være centrale for Hartmann for at kunne skabe vækst og øget indtjening?
* Vil yderligere ekspansion i Kina være afgørende for at kunne skabe vækst i Industiel emballage divisionen og hvilke innovative krav stiller kunderne?
Moderator:
Stig Frederiksen, Danske Equities
Coloplast
Jørn Fischer Ravn, IRO & Corporate Ethics
Coloplast er Danmarks største medico- selskab og har netop købt Mentor’s urologi-division for DKK 2.9 mia.
* Hvordan forløber integrationen af Mentor’s urologidivision, som er Coloplasts hidtil største opkøb?
* Hvor stor er truslen for, at nye sundhedsreformer vil ramme Coloplast?
* Vil Coloplast flytte yderligere produktion til udlandet for at forbedre indtjeningen?
Moderator:
Niels Leth, SEB Enskilda
Dantherm Holding
Adm. dir. Poul Arne Jensen
Produktion, udvikling, salg og installation af industriel luftbehandling.
* Hvor stor en indflydelse kan Dantherms eksponing over for udbygningen af mobilnetværk, herunder i Kina og inden for 3G, få de kommende år?
* Hvad skal der til for, at Dantherm Holding når sin målsætning om en omsætning på DKK 3,5-4 mia. i 2008/09 og en overskudsgrad på 6-8%?
* Hvilket potentiale ligger der i det fremtidige forretningsområde for brændeselsceller?
Moderator:
Jesper Ilsøe, DDF
DLH
Adm. dir. Jørgen Møller-Rasmussen
Equities
International grossist af hårdttræ og plader samt drift af en af Danmarks største kæder af trælasthandler.
* Hvordan vil udvidelse af værdikæden fra savværk til slutbruger påvirke vækstmulighederne i de kommende år?
* Hvilke faktorer vil fremadrettet kunne fastholde et fortsat højt aktivitetsniveau i DLH Group?
* Vil certificeret træ kunne styrke DLH’s markedsposition, og hvorledes ser fremtiden ud med hensyn til markedets krav om certificeret træ?
Moderator:
Stig Frederiksen, Danske
DONG Energy
Økonomidirektør Carsten K. Thomsen
DONG Energy er et allround energiselskab, som leverer energi (naturgas, olie og el) til kunder i Danmark og Nordeuropa.
* Børsnoteringen af DONG Energy forventes at blive en hovedbegivenhed på Københavns Fondsbørs i 2007.
* Fokus ligger på potentialet i DONG Energy’s strategi om integration af hele værdikæden, DONG Energy’s placering i den igangværende europæiske konsolideringsproces samt synergieffekterne ved fusioneringen af de seks danske energiselskaber.
Moderator:
Henrik Lund, Danske Equities
D/S Norden
Adm. dir. Carsten Mortensen
Rederi – opererer inden for både tørlast og tank.
* Rateudvikling – vil festen fortsætte eller vil øget udbud af skibe betyde, at raterne vil falde fremover?
* Strategiskifte – hvad betyder Nordens øgede fokusering på produkttank for indtjening og strategiske muligheder?
* Markedstrends – hvilke faktorer bliver afgørende for udviklingen inden for tørlast i de kommende år?
Moderator:
Lars Heindorff, ABG Sundal Collier
GN Store Nord
Jens Due Olsen, CFO
Producent af høreapparater og trådløse headset.
* Hvilke tiltag skal sikre accelererende vækst i GN ReSound?
* Hvorledes skal GN Mobile fastholde sin ledende position på mobile headset?
* Hvilke perspektiver er der i et konvergerende mobile og office headset marked?
Moderator:
Klaus Madsen, Handelsbanken
IC Companys
Adm. dir Henrik Theilbjørn og finansdirektør Chris Bigler
IC Companys er Danmarks eneste børsnoterede modebeklædningsvirksomhed.
* Hvilke forhold forklarer virksomhedens successfulde turnaround?
* Hvordan vil IC Companys udvikle sig, når de nordiske konjunkturer bliver mindre gunstige?
* Hvordan sikrer IC Companys sig større uafhængighed af de nordiske markeder,og hvor hurtigt kan dette gøres?
Moderator:
Jeff Saul, SEB Enskilda
Keops
Adm. dir. Ole Vagner
Unik ejendomsmodel.
* Keops har investeret mere end DKK 15 mia. i ejendomsporteføljer; kan Keops fortsat finde attraktive projekter i Danmark og Sverige?
* Keops er påbegyndt at refinansiere ejendomsprojekterne og indløse obligationerne. Er dette et udtryk for at ejendomsmarkedet er blevet trægt?
* Keops har oprettet et datterselskab i Kina, hvad er rationalet? På hvilke områder afviger dette marked fra det traditionelle hjemmemarked for Keops?
Moderator:
Steven Brooker, SEB Enskilda
Sjælsø Gruppen
Adm. dir. Ib Henrik Rønje og direktør Flemming Jensen
Sjælsø Gruppen har specialiseret sig inden for udvikling af fast ejendom i København og har en ledende position på markedet.
* Den nuværende pipeline rækker til ca. 5-7 år. Hvorledes er mulighederne for at erhverve yderligere projektrettigheder på nuværende tidspunkt?
* Er der nogle tegn på afmatning i afsætningen af boligprojekter, og hvornår kan man forvente, at der kommer gang i erhvervsbyggeriet?
* Er der tegn på flaskehalse i udførelsen af projekter på nuværende tidspunkt?
Moderator:
Michael Hybholt, Nordea Markets
SP Group
Adm. dir. Frank Gad
Salg, udvikling og produktion af plastprodukter i Danmark, Kina og Polen.
* Hvornår afsluttes den igangværende turnaround, der bl.a. har indebåret ny adm. direktør, og som har vendt underskud til overskud?
* Kan målsætningen om en resultatgrad på 5% inden for 3-5 år nås trods skærpet priskonkurrence og stigende råvarepriser?
* Hvilket potentiale ligger der i som den førende aktør i Danmark med en markedsandel på ca. 5% at kunne følge kundernes internationalisering?
Moderator:
Jesper Ilsøe, DDF
Sydbank
Adm. dir. Carsten Andersen
Sydbank er Danmark’s 4. største bank.
* Hvilke faktorer ligger bag de sidste 10 års høje og stigende indtjening i sektoren, og kan det fortsætte?
* Hvordan positionerer Sydbank sig i forhold til konkurrenter, der er 10 gange større henholdsvis 10 gange mindre?
* Hvilke faktorer bliver afgørende for sektorens og Sydbanks sucess i de kommende år?
Moderator:
Michael Sandfort, Nykredit
Trelleborg
Mikael Byström, Senior VP Investor Relations
Equities
Trelleborg, der afslutter Virksomhedsdagen, er en global industrikoncern med en omsætning på SEK 24 mia. og 22.000 ansatte i 40 lande. Trelleborg har en førende, international position baseret på avanceret polymerteknologi og produkter der tætner, dæmper og beskytter i krævende industrielle miljøer, herunder bl.a. til fly, biler, jordbrug, infrastruktur, transport samt olie/gas.
Trelleborg har igennem en længere tid fokuseret på at streamline organisationen via akkvisationer og fraslag, udflytning af produktion til lavomkostningslande samt øget outsourcing. Selskabets strategiske målsætning er at være den førende aktør på langsigtede vækstmarkeder via organisk og akkvisitativ vækst samt målorienteret ledelse. Udfordringerne for Trelleborg er derfor:
* Hvordan vil Trelleborg positionerer sig til morgendagens marked?
* Hvilke tiltag er nødvendige for at optimere produktporteføljen, herunder akkvisitions- og fraslagsstrategien?
* Hvor og hvordan findes fremtidens segmenter og markeder?
Moderator:
Patrik Vilhelm Setterberg, Danske
ØK
Niels Henrik Jensen, President & CEO
EAC er et konglomerat med eksponering til forarbejdede kødprodukter, specialingredienser og flytteservice.
* Hvordan forventes salgsprocessen af de resterende forretningsområder planlagt for bedst at optimere værdien?
* Hvilke planer har EAC for ekspansion og vækst af de 3 forretningsområder op til et eventuelt frasalg?
* Hvad skal der ske med kapitalstrukturen? Selv efter de betydelige tilbagekøb og udbytte er EAC over-kapitaliseret.
Moderator:
Peter Kondrup, ABG Sundal Collier
Priser
Medlemmer: 650
Ikke-medlemmer: 950