Forfattere: Michael Møller og Claus Parum
Efter de meget store offentlige infrastrukturinvesteringer i forbindelser over Storebælt og Øresund samt i metroen i København, er den næste store mulige kandidat Femer forbindelsen, som det vil koste 2.800 mio. EUR (nutidsværdi 2002) at opføre. Men er en sådan investering en god idé? Formålet med denne artikel er at se på det beslutningsgrundlag, der foreligger i forbindelse med vurdering af Femer projektet. Der argumenteres i artiklen bl.a. for følgende konklusioner:
- I praksis er det kompliceret at estimere den relevante kapitalomkostning for Femer projektet, men der er ikke tvivl om, at afkastkravet bør være højere end den risikofri rente (dvs. den rente, som staten kan låne til).
- Uanset om en bro bygges i privat eller offentligt regi, er det en god tommelfingerregel kun at bygge den, såfremt projektet er privatøkonomisk rentabelt.
- Da en bro kan bygges både nu og senere, bør en bro først bygges, når projektet har en ganske høj NPV.
- Erfaringerne går i retning af, at estimater over brobyg- ningsomkostninger er undervurderede i forhold til de sande byggeomkostninger. Der opstår flere dårlige end gode uforudsete begivenheder.
Udgivelse: 2003 – nr. 2
Antal sider: 7