Danskerne søger som aldrig før investeringsråd fra ligesindede på sociale medier

Forfattere: Lasse Spaabæk Perrild og Cecilie Astrupgaard

Flere og flere private kaster sig over investering af egne midler – men hvad betyder det for informationsefterspørgslen og informationsudbuddet på sociale medier? Vi finder, at danskerne i stigende grad søger information fra hinanden uden om de etablerede spillere i branchen. I 2013 havde de danske investeringsmiljøer på sociale medier samlet under 200.000 medlemmer, og pensionskassernes egne sider fyldte en stor del af samtalen. I 2021 var antallet vokset til over 1.400.000, men af dem havde pensionskasserne kun adgang til 6% via deres egne kanaler. Det er et markant skift og et billede på en stærk empowerment-bevægelse, der handler om at tage ansvar for sit eget liv og herunder sin egen opsparing. Men i og med at informationsmængden og antallet af brugere er blevet så omfattende, følger der også risici for manipulation og misbrug med, som myndighederne bør være opmærksomme på.

Udgivelse: 2022 – nr. 4

Antal sider: 5

Har du brug for et login? Klik her
Har du glemt din adgangskode? Klik her 

Scroll to Top

NYHEDSBREV

Få alle nyheder fra Finansforeningen /
CFA Society Denmark
direkte i din indbakke.

HVER TORSDAG