Finansmarkedernes sociologiske karakteristika: Når informationsbehov og menneskelig adfærd mødes

Forfatter: Christian Nielsen

Set fra en traditionel synsvinkel er kapitalmar- kedet efficient, og al offentliggjort information synes at blive indlejret øjeblikkeligt i en virk- somheds markedsværdi via markedsmekanis- men. I en sådan forståelse af kapitalmarkedet er der ingen plads til menneskelige karakteri- stika. I denne artikel tages der udgangspunkt i en alternativ synsvinkel på kapitalmarkedet, nemlig at situationsbetinget adfærd, som base- rer sig på menneskers adfærd og sociologiske natur, danner udgangspunktet for, hvordan det fungerer. Denne tilgang beskriver, hvor- dan informationsmarkedsaktørernes adfærd og beslutninger styres af deres identitet, den pågældende situation og tommelfingerregler erhvervet gennem erfaring.Artiklen analyserer og diskuterer informationsmarkedsaktørernes roller, adfærd og relationer med udgangspunkt i March & Olsen’s (1989) arbejde om situati- onsbetinget adfærd og viser, hvordan et sådant udgangspunkt kan bidrage til vores forståelse for informationsbehov og gennemsigtighed.

Udgivelse: 2005 – nr. 3
Antal sider: 7

Har du brug for et login? Klik her
Har du glemt din adgangskode? Klik her 

Scroll to Top

NYHEDSBREV

Få alle nyheder fra Finansforeningen /
CFA Society Denmark
direkte i din indbakke.

HVER TORSDAG