Multipelværdiansættelse – Valg af sammenlignelige virksomheder baseret på fundamentale value drivers

Titel: Multipelværdiansættelse – Valg af sammenlignelige virksomheder baseret på fundamentale value drivers
Forfattere: Jens Overgaard Knudsen, Simon V. Kold og Thomas Plenborg
Udgivelse: 2018 – nr. 2
Antal sider: 7

I denne artikel udvikler og tester vi en ny metode til identifikation af sammenlignelige virksomheder i forbindelse med
multipelværdiansættelse. Metoden går under navnet SARD-metoden og identificerer sammenlignelige virksomheder baseret
på variable, der måler lønsomhed, vækst og risiko. Metoden er unik, da den i princippet kan inddrage et uendeligt antal
udvælgelsesvariable. Baseret på data fra S&P 1500 finder vi, at SARD-metoden giver mere præcise værdiestimater end
branchetilhørsforhold. For markeder som det danske med relativt få selskaber må det forventes, at SARD-metoden vil være
en forbedring i forhold til udvælgelsen af sammenlignelige selskaber.

Har du brug for et login? Klik her
Har du glemt din adgangskode? Klik her 

Scroll to Top

NYHEDSBREV

Få alle nyheder fra Finansforeningen /
CFA Society Denmark
direkte i din indbakke.

HVER TORSDAG