Forfatter: Anders Grosen
I det følgende beskrives og kommenteres pro- duktudviklingen på det danske pensionsmar- ked med fokus på de nye livscyklusprodukter, der kombinerer økonomisk teori og de bedste produktegenskaber fra hhv. det traditionelle pensionsprodukt og unit link-produktet.
De nye livscyklusprodukter markedsføres under navne som Tidspension, Markedspensi- on,Vækstpension, atpValg og Danica Balance.
Det overrasker ikke, at så mange kommercielle selskaber har valgt at udvikle og markedsføre varianter af livscyklusproduktet. Derimod kan det undre, at de kollektive firma- og arbejds- markedspensionsordninger ikke står i kø for at introducere det nye produkt som deres basispro- dukt. Produktet er nemlig ikke alene teoretisk velfunderet. Det kombinerer også fordelene ved kollektiv investering med individuel tilpas- ning af investeringerne. Og så undgår det nye produkt de uigennemskuelige omfordelinger, som er en alvorlig anke mod det traditionelle produkt. Meget tyder således på, at livscyk- lusproduktet er afløseren for det traditionelle pensionsprodukt, der hurtigst muligt skal sen- des på pension.
Lederen sætter fokus på pensionsordnin- gernes opsparingsdel og omhandler kun i be- grænset omfang forsikringsdelen.
Udgivelse: 2005 – nr. 6
Antal sider: 3