Titel: Virksomhedsopkøb fejler for de fleste – men sjældent for de dygtigste
Forfatter: Peter Zink Secher
Udgivelse: 2018 – nr. 2
Antal sider: 6
Op imod ni ud af ti M&A-deals skaber ikke værdi for den opkøbende virksomhed. Men samtidig ser nogle få virksomheder
ud til konsekvent at have succes gennem opkøb. Hvad er det, de kan, når de fleste andre virksomheder fejler? Denne
artikel
sammenfatter et større analysearbejde af disse virksomheder og giver på basis heraf opskriften på værdiskabende
virksomhedsopkøb. Et vigtigt udgangspunkt er at undgå de opkøb, der af den ene eller anden årsag ikke giver mening for
virksomheden. For de opkøb, der foretages, er det helt centralt, at opkøbet er solidt forankret i den opkøbende virksomheds
strategi og forretningsmodel, og at der er fokus på værdiskabelsen både før, under og efter et opkøb er foretaget.